নির্বাচনকে সামনে রেখে গেল তিন বছরে সারা আসামেও ছোট বড় ঠিক কতটা কোথায় এবং কেন সাম্প্রদায়িক সংঘাত বাঁধাবার প্রয়াস করেছে হিন্দুত্ববাদীরা তার এক তথ্য সমৃদ্ধ গবেষণা নিবন্ধ বেরুলো হিন্দুস্তান টাইমসে। বাঙালিরা এটা লক্ষ্য করলে ভালো গোমাংস পাবার গুজবে হাঙ্গামা বাঁধাবার প্রয়াস সত্রতে হয় নি বিশেষ , হয়েছে কালি মন্দির শিব মন্দিরকে কেন্দ্র করে। কেন ? ভেবেছেন? এই লেখক ভেবেছেন... Arup Baisya, Tapan Mohanta, Mrinmoy Deb, Sabarni Purkayastha, Sumoth Roychoudhury, Rajat Kanti Das, Jiten Bezboruah, Subhrabrata Choudhury, Sumona Choudhury, Zakir Hu-insane, Hilal Uddin Laskar, Iqbal Ahmed Laskar, Burhan Choudhury, Debleena Sengupta, Deviprasad Sinha, Ashu Paul, Vaishnavite monasteries that are central to Assamese culture. Satras were established by Ahom kings in the mid-17th century to propagate neo-Vaishnavism. The movement was considered an influential social reform in Hinduism and provided an alternative path to spirituality regardless of caste or gender. The sole incident in a satra was the handiwork of a local Hindu who wanted a cattle market run by his rival near a satra in Barpeta to shut down, according to the police charge-sheet. In 2015, the number of incidents of communal violence reported in Assam were 70
which is four times more than 2011 when the state held the last assembly elections.
Why are Kali temples and not satras used for polarisation?
"The satras are living centres, the embodiment of Assamese culture and spirituality. They are inclusive and secular, as they welcome everyone. A satra does not inflame Hindu religious sentiments," said Hazarika, also director of the Centre for North East Studies and Policy Research at Jamia Millia University.http://www.hindustantimes.com/static/hindutvas-quiet-entry-in-assam/ |
|
|
No comments:
Post a Comment